Generalny Wykonawca Audio Plus: instalacja immersyjna w siedzibie Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku

7 stycznia 2024

Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku od września 2023 roku funkcjonuje w nowym budynku, znanym jako Kunszt Wodny. Wykonaliśmy tu prace budowlane, w tym adaptację akustyczną i parkiety, oraz zainstalowaliśmy wszystkie technologie sceniczne od mechanizacji sceny i automatycznej widowni przez oświetlenie, multimedia i kinotechnikę, aż po immersyjny system nagłośnieniowy L-ISA ze śledzeniem obiektów.

W połowie 2022 roku informowaliśmy o rozpoczęciu prac wyposażeniowych budynku Kunsztu Wodnego w Gdańsku. To był dla nas swego rodzaju chrzest bojowy, po raz pierwszy bowiem funkcjonowaliśmy w roli Generalnego Wykonawcy całości robót instalacyjnych i wykończeniowych. Kontrakt zakładał nie tylko zainstalowanie wszystkich technologii scenicznych, ale także takie prace budowlane jak adaptacja akustyczna, instalacje elektryczne i wentylacja. Zgodnie z umową, na czas realizacji cały budynek przeszedł w zarządzanie wykonawcy. Tego typu zadania stały się dla nas standardem odkąd powstał w niej osobny Dział Realizacji.

Nowy budynek Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku nawiązuje do historycznej stacji pomp, która funkcjonowała tu od średniowiecza – stąd nazwa Kunszt Wodny. Ten kontekst pozostał w nim do dziś, bowiem przepływa przezeń kanał Raduni, który jest ważnym elementem architektonicznym nie tylko Kunsztu Wodnego, ale także znajdującej się obok galerii handlowej Forum Gdańsk.

Instytut Kultury Miejskiej jest instytucją samorządową miasta Gdańska, funkcjonującą od 2012 roku. Inicjuje i prowadzi projekty, których celem jest promowanie kultury wśród mieszkańców, a także kultywowanie bogatej historii miasta. Jednym z elementów znajdujących się w budynku IKM jest interaktywna makieta Gdańska, zajmująca powierzchnię 50 m², którą można podziwiać na pierwszym piętrze nowego budynku. Mieści się tu także kawiarnia, księgarnia z czytelnią, Trzy sale warsztatowe oraz oczywiście wyposażona przez nas sala widowiskowo-kinowa. Marta Bańka, Kierownik Działu Komunikacji IKM, mówi: Naszym profilem jest działanie w tkance miejskiej: organizujemy spacery z Lokalnymi Przewodnikami i Przewodniczkami, festiwal NARRACJE, który co roku przez sztukę pokazuję potencjał kolejnych dzielnic Gdańska. Ważna jest dla nas też literatura. Tworzymy dwa ważne festiwale literackie z nagrodami prezydenta Gdańska – Europejski Poeta Wolności oraz Odnalezione w tłumaczeniu. Obecnie kontynuujemy rozwijane przez lata w nowej siedzibie, pozostając także z częścią z nich w dzielnicach. Nowe miejsce jest otwarte, transparentnie przeszklone, dające swobodę. Parter jest otwartą przestrzenią, w której mieści się Punkt Informacji Kulturalnej, miejsca do spotkań i pracy oraz bistro. Stworzyło się tu samoistnie miejsce coworkingowe. Do Punktu Informacji Kulturalnej każdy może przynieść swoje materiały promocyjne i informacyjne, a także dowiedzieć się więcej na temat tego, co dzieje się w Gdańsku. W PIK-u można też kupić bilety do Kina IKM i zobaczyć makietę Gdańska, która jest również częścią instytucji. Popołudniami przesiaduje u nas sporo młodzieży. Uczą się, spotykają, spędzają czas. IKM znajduje się pomiędzy węzłami przesiadkowymi, można u nas po prostu pobyć i poczekać na swój transport. Jednym z naszych nurtów jest też księgarnia NURTY zaopatrzona w fantastyczny wybór literatury i poezji. Bistro IKM natomiast zapewnia pyszne dania, śniadania, ciasta i napoje. To prawdziwie multifunkcyjna przestrzeń, która doceniana jest też przez ekspertów. Wystrój wnętrz IKM przygotowany przez Sikora Studio został nominowany w konkursie Property Design Awards.

Projekt akustyki i systemu nagłośnieniowego dla całego budynku oraz samej sali koncertowej przygotowała warszawska firma Sound Design & Stage Technology. To ona zaproponowała dźwięk immersyjny, który został zrealizowany przy pomocy rozwiązania L-Acoustics L-ISA. Kompleksowa dostawa wymagała zaangażowania licznych podwykonawców i tak: część oświetleniową wykonała firma LTT, mechaniką sceny zajęła się BSC, sprzętem kinowym Awaco, zaś szereg prac wykończeniowych, w szczególności okładziny akustyczne, został powierzony firmie ESM Systems z Gdyni. Za koordynację wszystkich prac odpowiedzialny był Robert Kukiełka, Kierownik Działu Realizacji Audio Plus, który mówi: Zadanie, które otrzymaliśmy w połowie 2022 roku, było bardzo ambitne, ponieważ zakładało wykonanie nie tylko elektroakustyki i pozostałych technologii scenicznych, które koordynowaliśmy wielokrotnie, ale objęcie obowiązków Generalnego Wykonawcy całości prac. W ich skład wchodziło wykonanie całej mechaniki sali widowiskowej, oświetlenia scenicznego i koncertowego, elektroakustyki opartej na systemie dźwięku przestrzennego L-Acoustics L-ISA, systemu projekcji kinowej, ale również wykonanie prac budowlanych, polegających na adaptacji akustycznej ścian i sufitów oraz wykonaniu prac wykończeniowych. Umowa zakładała również przejęcie całości budynku wraz z obowiązkiem utrzymania wszystkich systemów bytowych i bezpieczeństwa w jakie budynek był wyposażony.

Tak kompleksowa realizacja pod szyldem Generalnego Wykonawcy jest możliwa w Audio Plus od czasu utworzenia wyspecjalizowanego Działu Realizacji. Dzięki temu całość prac instalacyjnych i konfiguracyjnych została wykonana w terminie zaledwie dziewięciu miesięcy. Robert Kukiełka dodaje: W trakcie realizacji napotkaliśmy pewne problemy związane z samym budynkiem, takie jak konieczność przebudowy systemu wentylacji sali wielofunkcyjnej, czy przeróbek instalacji elektrycznych wykonanych na etapie budowy obiektu.

System nagłośnieniowy, zainstalowany w sali widowiskowej, jest oparty na rozwiązaniu immersyjnym L-Acoustics L-ISA, a zatem także na urządzeniach głośnikowych tej marki. W linii frontowej wykorzystano kompaktowe zestawy liniowe, zestawy efektowe na ścianach to zestawy punktowe, zaś frontfill oparty jest na miniaturowych zestawach koaksjalnych. Dzięki takiemu dobraniu urządzeń sala nie wygląda na przeładowaną głośnikami, a zachowuje pełen efekt immersji na każdym miejscu widowni i w każdej z trzech płaszczyzn. Całością steruje procesor L-ISA II oraz wzmacniacze mocy, które znajdują się w szafach rack nad sceną. Działanie systemu opisuje specjalista ds. obsługi technicznej IKM, Tomasz Połubok: Głośniki frontowe A10 w pełni pokrywają salę jeśli chodzi o poziom dźwięku i barwę. Dodatkowo, jesteśmy też zaopatrzeni w głośniki surroundowe i overheadowe L-ISA. Czyli mamy pełną przestrzeń. I często przy różnych wydarzeniach korzystaliśmy z L-ISA jako takiego dodatkowego systemu do ambientu. Na przykład mieliśmy koncert muzyki barokowej, w którym główny dźwięk, ten bezpośredni, grały przede wszystkim same instrumenty. A L-ISA robiła przestrzeń, czyli ten silnik pogłosowy, który ma wykreować daną przestrzeń w pomieszczeniu. Wtedy chcieliśmy osiągnąć efekt jak w katedrze, co dało się bez problemu udźwignąć.

Oczywiście instalacja to zaledwie pierwszy krok. Aby całość zagrała zgodnie z oczekiwaniami klienta i projektanta, konieczne jest indywidualne strojenie. W Kunszcie Wodnym wykonali je: inżynier wsparcia technicznego Audio Plus Jerzy Kubiak oraz inżynier aplikacji L-Acoustics Willi Klein, który tak podsumowuje pracę: Muszę przyznać, że jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu. Myślę że to jest wspaniałe miejsce, a pracujący tam ludzie są po prostu wyjątkowo przyjaźni i sympatyczni, a do tego okazali się bardzo pomocni.

Wyjątkowym i ważnym elementem wyposażenia sali IKM jest innowacyjny system śledzenia obiektów światłem i dźwiękiem, oparty na rozwiązaniu TTA Stagetracker. Pozwala on na jeszcze lepszy efekt immersji, dzięki temu, że za poruszającymi się na scenie artystami automatycznie podąża światło i dźwięk. IKM jest drugim w Polsce miejscem, które wyposażono w taki system, po Cavatina Hall. Tomasz Połubok podsumowuje to krótko: L-ISA pozwala na pełną lokalizację, a Stagetracker pozwala to automatyzować. Warto wspomnieć też o automatycznie składanej trybunie, dzięki której sala widowiskowa IKM jest jeszcze bardziej elastyczna. Dzięki niej mogą się tu odbywać wydarzenia zarówno stojące (np. koncerty), jak i siedzące (projekcje filmowe). Oczywiście ustawienie trybuny ma pewien wpływ na akustykę sali, jednak zostało to przewidziane w projekcie nagłośnienia immersyjnego. Składana trybuna pozwala nam na rearanżację w łatwy sposób – podsumowuje Marta Bańka.

Aby zapewnić konieczną elastyczność sali, reżysernia została wyposażona w uniwersalną i kompaktową konsoletę mikserską marki Digico oraz rozwiązania sieciowe marki Auvitran. Dzięki temu można tu wyprodukować dowolne wydarzenie, od projekcji kinowej po konferencję, zaś w przypadku wydarzeń muzycznych czy teatralnych, konsoleta stawiana jest w przestrzeni widowni. Za sprawą przyłączy i przełączników sieciowych Auvitran jest to wyjątkowo proste i zajmuje minimum czasu. We wszystkich istotnych pomieszczeniach, takich jak garderoby i korytarze, zainstalowane są elementy systemu nasłuchu scenicznego, który jest oparty na spójnych ze sobą rozwiązaniach marek Bosch i Electro-Voice. Ważnym uzupełnieniem systemu dźwiękowego jest system inspicjenta, oparty na urządzeniach RTS. Dzięki nim obsługa ma „cichą” komunikację w ramach całego budynku. Należy też wspomnieć o pętli indukcyjnej, działającej w całej sali widowiskowej, dzięki której osoby korzystające z aparatów słuchowych otrzymują czytelny dźwięk bezpośrednio do swoich uszu. W ten sposób jest realizowany wysoki standard dostępności, który jest ambicją Instytutu Kultury Miejskiej. Dzięki takim udogodnieniom i swojej aktywności, IKM już po kilku miesiącach od otwarcia staje się centrum turystyczno-kulturalnym oraz wizytówką Gdańska. Nasza praca walnie się do tego przyczyniła. W ramach podsumowania oddajmy głos Robertowi Kukiełce: Mimo niespodziewanych trudności napotykanych na etapie realizacji, kontrakt zrealizowaliśmy w zakładanym dziewięciomiesięcznym terminie i w marcu 2023 wszystkie prace zostały oficjalnie odebrane przez inwestora, Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, a budynek przekazany w zarządzanie spółce Gdańskie Nieruchomości. Dla naszej firmy, a także dla mnie osobiście, to jest powód do dumy.

Więcej informacji: https://ikm.gda.pl/